Background Image
Previous Page  10 / 70 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 70 Next Page
Page Background

Rechten en plichten van de huurder

1. Herstellingen ten laste van de huurder

De huurder moet alle herstellingen ten laste van de huurder doen. Het gaat om alle schade die door de

huurder zelf veroorzaakt is. Hier geldt: ‘potje breken, potje betalen’. Ook kleine defecten door normaal

gebruik van toestellen vallen hieronder. Zij horen bij het normale onderhoud van de woning.

Niet alles gaat even langmee. Sommige dingen gaan stuk door ouderdom. Dan is er geen sprake van ver-

keerd gebruik en herstelt of vervangt De Mandel zelf. De Mandel kan een niet dringende herstelling wel

uitstellen of voorlopig herstellen als er later grotere renovatiewerken gepland zijn.

Het is niet altijd gemakkelijk te zeggen waardoor er schade is: ouderdom, overmacht of slecht gebruik.

In dit boekje vindt u daarom de meest voorkomende gevallen van schade. Er staat ook bij wie de scha-

de moet herstellen en betalen. Herstellingen ten laste van de huurder herkent u aan dit teken:

• Bestond een probleem reeds voor het begin van de huur? Dan moet u dit gebrek in het begin van

de huur (binnen 7 dagen) melden aan De Mandel. U moet het gebrek laten noteren in de plaats-

beschrijving. Indien u het gebrek tijdig meldt dan staat De Mandel in voor de herstelling.

• Het is niet mogelijk om alle gevallen van schade in dit boekje te zetten. Soms is de oorzaak van

een probleem niet meteen duidelijk. Dan moet er een vakman komen kijken. Die kan zeggen hoe

de schade ontstond. Bel bij twijfel altijd naar De Mandel: 051 23 35 00.

• Kunt u de herstelling niet zelf uitvoeren? Neem dan eerst contact op met een vakman. Bij pro-

blemen kan u De Mandel bellen op 051 23 35 40.

• Voor onderhoud en herstellingen aan verwarmingsinstallaties en waterverwarmers is een

onderhoudsfirma aangesteld. Hiervoor betaalt u maandelijks huurlasten. U heeft een onder-

houdscontract als er op de berekeningsnota ‘onderhoudscontract centrale verwarming’ staat.

De onderhoudsfirma is verplicht om defecten te herstellen op verzoek van de huurder. De gege-

vens van de onderhoudsfirma vindt u terug op de sticker die op het toestel gekleefd is en op de

website van De Mandel

(www.demandel.be)

. Op elke oproep, die binnen het contract valt, zal zo

snel mogelijk en in elk geval binnen de 48 uur na de oproep antwoord worden gegeven.

2. Herstellingen na inbraak

De Mandel is NIET verzekerd voor diefstal in uw woning. De huisvestingsmaatschappij herstelt op

kosten van de huurder de schade aan het gebouw na diefstal, maar zij vervangt geen beschadigde of

gestolen goederen van de huurder! Sluit daarom zelf een verzekering tegen diefstal en vandalisme af.

Verwittig bij inbraak ALTIJD de politie. Die zal een proces-verbaal opmaken. Hebt u een verzekering

tegen diefstal? Verwittig dan zeker ook uw verzekeringsagent. Vindt de politie de dader? Dan moet de

dief de schade betalen.

3. Onderhoud en herstellingen aan het ‘openbaar domein’

Het gebied tussen de weg en de rooilijn noemt men het ‘openbaar domein’.

De herstellingen en het onderhoud hiervan zijn ten laste van de gemeente. Per wijk of gemeente is de

rooilijn echter anders. Vraag daarom altijd eerst aan De Mandel voor welk deel de gemeente verant-

woordelijk is.

9

RECHTEN EN PLICHTEN

o

zakboekje De Mandel 2014_Zakboekje de mandel 29/09/14 09:25 Pagina 9